Biserica Elenă este puternic influențată de Mitropolitul Ierotheos Vlachos în recunoașterea schismei ucrainene

În timp ce Biserica Ortodoxă din Grecia nu a luat încă nicio decizie oficială cu privire la „Biserica Ortodoxă din Ucraina” creată de Constantinopol (BOU), noi informații indică faptul că ierarhii greci au în vedere recunoașterea cu tărie a structurii schismatice.

Mai mult decât atât, presiunea continuă a Constantinopolului ar putea duce la o schismă printre cele 20 de mănăstiri conducătoare ale Muntelui Athos.

BOU a fost creată în decembrie și Constantinopolul i-a  a acordat un tomos de autocefalie în ianuarie, dar până în acest moment nu a reușit să obțină recunoașterea de către nicio Biserică în afară de Constantinopol. Câteva ramuri ale Ortodoxiei, inclusiv Biserica Sârbă, Biserica Poloneză și Biserica Ortodoxă din America au respins recunoașterea ei și s-au referit explicit la BOU ca fiind schismatică. Alții și-au exprimat îngrijorarea serioasă și au solicitat constituirea unui sinod pan-ortodox, menit să rezolve problema aflată în desfășurare.

Anumiți ierarhi ai Bisericii Grecești au recunoscut BOU, în mod singular, astfel: Câțiva ierarhi au coslujit deja cu reprezentanții BOU, iar un arhimandrit din Mitropolia Demetrias și Almyros a fost chiar eliberat din funcție și hirotonit „episcop” în BOU. Nu s-a semnalat că vreunul dintre acești ierarhi, să fi fost mustrat sau sancționat de către Sinodul Grec în vreun fel.

Cu toate acestea, cea mai influentă voce din Biserica Greacă în favoarea recunoașterii BOU, este Înalt Preasfinția Sa, Mitropolitul Hierotheos (Vlachos) din Nafpaktos, un teolog recunoscut internațional. Mitropolitul Hierotheos nu a slujit cu BOU, dar a scris mai multe eseuri care detaliază părerea sa despre prerogativele Patriarhiei Constantinopolului, argumentând că Biserica Greacă (și, în fapt, nicio Biserică Locală) nu are dreptul să se opună la ceea ce Constantinopolul a făcut. BOU trebuie acceptată, scrie el, până când un sinod pan-ortodox poate prelua problema.

OrthoChristian a publicat o critică a unora dintre declarațiile Mitropolitului.

Ultimul său eseu, „Evangheliile și curentele ecleziastice ale Patriarhiei Moscovei”, notează că „anti-ecumeniștii din Grecia judecă și critică cu tărie Patriarhia ecumenică, în special pe Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, în timp ce iartă celelalte Biserici Ortodoxe și, în special, Biserica Ortodoxă Rusă. ”

Deși este discutabil dacă anti-ecumeniștii acordă credit Bisericii Ruse, Înalt Preasfinția Sa, indică pe bună dreptate documentul problematic Havana, semnat de Prefericirea Sa Patriarhul Kirill al Moscovei și Toată Rusia și Papa Francisc în februarie 2016. Cu toate acestea, faptul că nu s-a pronunțat împotriva documentului la acea vreme, ci doar acum, cu 3 ani mai târziu, lasă impresia că a sa critică nu servește decât ca o modalitate de abatere a atenției de la invazia de către Constantinopol a teritoriului canonic al Bisericii Ucrainene. Respectatul teolog afirmă, de asemenea, că semnând documentul, Patriarhul Kirill credea că semnează în numele întregii Biserici Ortodoxe. În ceea ce privește temerile inexistentei doctrine „Roma a treia”, Mitropolitul Hierotheos și-a rănit doar propria reputație.

OrthoChristian a oferit mai multe critici aduse documentului Havana la câteva zile după semnarea acestuia.

Conform unei surse familiare cu atmosfera din Biserica Greacă și cu personalitățile sale importante, scrierile Mitropolitului Hierotheos au avut un impact major și sunt unul dintre principalele motive pentru care Biserica Greciei are în vedere acum să sprijine Constantinopolul în problema ucraineană.

„Acest lucru ar fi catastrofal pentru ortodocșii din lumea de limbă greacă ”, spune sursa.

Printre cele mai tradiționaliste minți din Grecia, persistă teama că, dacă puterea Constantinopolului acceptată si testată ca o putere extinsă, va fi acceptată de Biserica Greacă, lupta pentru puritatea credinței ortodoxe va deveni extrem de dificilă.

Judecând după numărul de episcopi care sunt de acord cu Constantinopolul și care provoacă  restul Bisericii Grecești să accepte BOU, rezultatul nu arată bine, potrivit sursei noastre, care, observă că au fost doar puține voci care nu au recunoscut BOU, inclusiv Mitropoliții Serafim din Pireu (și aici) Nektarios din Corfu, Paxoi și Insulele Diapontiene, Serafim din Kythira și Ambrozie din Kalavryta.

Părintele Theodore Zisis a luat, de asemenea, o poziție principială, deplângând poziția Mitropolitului Hierotheos, care a rezistat curajos Patriarhiei Constantinopolului la Sinodul din Creta.

Cu toate că Biserica Greacă poate că a decis să recunoască BOU, influența Mitopolitului Hierotheos a făcut-o mult mai probabilă.

Aceleași temeri au o serie de stareți de pe Muntele Athos. Patriarhul Bartolomeu va vizita Sfântul Munte în luna octombrie și cel puțin un arhimandrit a decis să înceteze pomenirea Patriarhului, dacă vine însoțit de „mitropolitul” Epifanie Dumenko, primatul BOU. Problema ucraineană a provocat deja tensiune și diviziuni pe Sfântul Munte.

Nu este deloc clar momentul în care episcopii Bisericii Greciei vor lua o decizie categorică cu privire la problema ucraineană.

Atena, 16 august 2019

Greek Church strongly considering recognizing Ukrainian schismatics under influence of Met. Hierotheos (Vlachos)

image_pdfDescarcă în format PDF

Pe acest site se vor aproba doar comentariile care sunt relevante pentru tema propusă de către textul articolului și care nu încalcă legislația în vigoare cu privire la modul de exercitare a libertății de exprimare. Administrația siteului își rezervă dreptul de a selecta comentariile pe care le face publice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

(Închide)