O declarație oficială a poziției Bisericii Sârbe privind acțiunile Patriarhiei din Constantinopol în Ucraina și Biserica Ucraineană schismatică pe care a creată acolo a fost trimisă Patriarhului Bartolomeu și publicată pe site-ul Departamentului Sinodal al Bisericii Ortodoxe Ruse pentru relații externe la sfârșitul lunii februarie și ulterior pe site-ul Bisericii Ortodoxe din Serbia.
Și, așa cum a raportat marți, site-ul sârbesc Politika, ierarhii sârbi au trimis ulterior declarația de poziție a tuturor Bisericilor Locale, informându-le că ei consideră acțiunile din Constantinopol non-canonice și că singura Biserică pe care o recunosc în Ucraina, este cea condusă de Prea Fericirea Sa, Mitropolitul Onufrie al Kievului și al întregii Ucraine.
Episcopii subliniază că au fost printre primii care au reacționat la nivelurile oficiale ale planurilor din Constantinopol în Ucraina, în noiembrie, dar, din păcate, vocea lor a rămas doar „un voce în pustie”, alături de tăcerea de la Constantinopol. Alte apeluri au fost, de asemenea, întâmpinate cu tăcere.
Declarația include 5 puncte:
1. Biserica Sârbă nu recunoaște incursiunea non-canonică a Constantinopolului în canonul teritorial al Bisericii rusești, pe care documentele istorice și mărturia comună a Bisericii pe parcursul istoriei o demonstrează că, inclusiv vechea Mitropolie din Kiev și actualul teritoriu al Ucrainei.
2. Biserica Sârbă nu recunoaște așa-numita „Biserica Ortodoxă a Ucrainei”, care nu există din punct de vedere canonic. Schismaticii rămân schismatici, până când se vor pocăi sincer.
3. Biserica Sârbă nu recunoaște denumirea incorecta a „consiliului unificării” Kievean, în fapt, un catalizator al unei dezbinări ulterioare în Ucraina. Deciziile consiliului nu sunt deloc obligatorii.
4. Biserica Sârbă nu recunoaște clerul și ierarhii schismatici, date fiind faptul că „Patriarhia Kievului” este sub obiectul excomunicatului și anatemizatului Filaret Denisenko, iar „Biserica Ortodoxă Autocefală Ucraineană”, sub cea a ierarhilor auto-hirotoniți, fără succesiune apostolică.
5. „Și, în cele din urmă, Biserica Sârbă este obligată să recomande, în mod firesc, ierarhilor și clericilor ei să se abțină de la comuniunea liturgică și canonică nu numai cu Domnul Epifanie (Dumenko) și alții ca el, ci și cu grija ierarhilor și a clericilor de a avea comuniune cu ei, în conformitate cu principiul canoanelor sfinte, care spune că aceia care au o comuniune cu cei excomunicați se află și ei în afara comuniunii „.
Ultimul punct a ridicat multe întrebări în rândul credincioșilor cu privire la poziția exactă a Bisericii Serbiei față de Constantinopol, pentru că doar Patriarhul Bartolomeu și alți ierarhi și clerici din Constantinopol au slujit cu schismaticii ucraineni. Unele servicii de presă au mers atât de departe încât să anunțe că Biserica Sârbă a rupt comuniunea cu Constantinopolul.
După ce a primit o serie de întrebări despre ultimul punct al declarației, Mitropolitul Irineu de Bačka, șeful departamentului de informare și relații cu presa al Bisericii Sârbe, a publicat un document explicativ pe site-ul Bisericii Sârbe.
Mitropolitul Irineu constată mai întâi că declarația nu spune nimic despre ruperea comuniunii cu Constantinopolul. Comuniunea este ușor de rupt, spune el, dar nu este atât de ușor de reparat. „În fața acestor provocări și ispite, nu ar trebui să acționăm în grabă, ci cu raționament, în speranța că harul Duhului Sfânt va vindeca curând slăbiciunea noastră”, scrie ierarhul sârb.
Cu toate acestea, nu se poate sublinia îndeajuns importanța principiului canonic general obligatoriu articulat în al cincilea punct al Bisericii – că nu există comuniune cu cei care au pierdut harul și că cei care continuă să aibă o comuniune cu schismaticii se transformă ei înșiși în schismatici . „Diferența esențială dintre Biserică și schismă nu trebuie să fie ștearsă”, scrie Mitropolitul Irineu.
Biserica Sârbă indică această normă canonică, dar fără să o aplice în întregime pentru moment, din iconomie. „Sfântul nostru Sinod … cere aplicarea lui, dar fără grabă … făcând tot posibilul ca Domnul să readucă Biserica la un dar plin de har al unității”. Prin urmare, se recomandă, dar nu este necesar, ca ierarhii și clerul sârb să se abțină de la o slujbă cu cei care au comuniune cu schismaticii. O astfel de decizie grea, ca rupere a comuniunii, poate fi luată numai de către un Sinod al Episcopilor, nu de Sfântul Sinod, în Biserica Ortodoxă Sârbă.
Cei care acceptă recomandarea, aplică acrivia canonică, în timp ce aceia care nu o acceptă, aplică o iconomie acceptabilă, spune Mitropolitul Irineu, după opinia sa personală.
După cum a fost anunțat anterior, vor avea loc slujbe separate în Duminica Ortodoxiei din Chicago, clerul Sârb slujind împreună cu cel Rus, separat de cel Grec-Constantinopol. OrthoChristian a fost informat de un preot al Bisericii Sârbe din America de Nord că ei au fost sfătuiți să nu slujească împreună cu clerul care aparține Constantinopolului din întreaga Americă și Canada.
Dacă Bisericile Locale rămân pe actuala poziție comună, de a nu accepta pe Filaret Denisenko, Epifanie Dumenko și pe ceilalți ierarhi și clerici schismatici, aceasta va însemna un acord general cu poziția principială a Bisericii Sârbe. Cu toate acestea, dacă alte Biserici încep să accepte și să recunoască gruparea schismatică, vor pune capăt perioadei de iconomie și vor introduce o canonică haos de lungă durată.
Doar Duhul Sfânt poate vindeca o lungă schismă, afirmă ierarhul sârb.
Biserica Sârbă menține comuniunea cu Constantinopolul pentru moment din economia-Bp. Irinej de Bačka
Vă recomandăm și
Rugăciunea comună peste noapte la Vatican la care participă ereticul Papă Francisc, pseudopatriarhul Bartolomeu și alte ordine religioase
Vizita Patriarhului eretic Bartolomeu în Spania, la Catedrala din Almudena Madrid, pentru consolidarea relațiilor dintre lumea ortodoxă și cea catolică
„Biserica noastră arde din o mie de părți”
Vraja “Eris”, noua minciună referitoare la virusul inexistent Covid
Bucovina de Nord şi Mitropolia Ortodoxă a Bucovinei şi Cernăuţilor ca și alte regiuni din Ucraina intră în Săptămâna Patimilor într-un nou urcuş al Golgotei sub privirea pasivă a guvernanţilor români şi a Patriarhiei Române
Pe acest site se vor aproba doar comentariile care sunt relevante pentru tema propusă de către textul articolului și care nu încalcă legislația în vigoare cu privire la modul de exercitare a libertății de exprimare. Administrația siteului își rezervă dreptul de a selecta comentariile pe care le face publice.
1 comentariu la “Biserica Serbiei menține, deocamdată, din iconomie comuniunea cu Constantinopolul”