La sfârșitul lunii februarie Patriarhia a dat un comunicat uluitor prin ateismul recomandărilor făcute credincioșilor: să nu mai ia Sfânta Împărtășanie din potir, să nu mai sărute icoane, să stea acasă și să nu participe la slujbe.
Comunicatul a produs stupefacție în toate straturile societății, dezgolind imaginea terifiantă a unei ierarhii cu totul secularizate, ateizate, lipsită de credința elementară în Sfintele Taine, în Sfintele Icoane.
Confruntat cu o reacție extrem de puternică, inclusiv din partea unui ierarh curajos, Patriarhul Daniel a ieșit cu un alt comunicat, în care a încercat un damage control al situației, pentru a da un aspect teologic uman recomandărilor din zilele anterioare.
Cum se întâmplă mereu cu cei ce se scuză și care, de fapt, se acuză, Patriarhul a făcut ca recomandările de mai înainte să apară și mai inacceptabile, pentru că le-a numit “iconomie față de cei slabi în credință”. Adică ne-a spus că cei ce sunt deja necredincioși au fost încurajați să fie și mai necredincioși.
Foarte mulți dintre cei din sistem au fost mulțumiți de explicațiile patriarhului și au considerat restabilită Ortodoxia zguduită profund prin comunicatul în care se recomanda să nu se mai meargă la biserică, să nu se mai sărute icoane sau să se ofere împărtășania pentru bolnavi, cu lingurițe de unică folosință.
Avertizam la acel moment că, deși patriarhul a mai îndulcit puțin catastrofalul comunicat din zilele anterioare, pentru cine e dispus să creadă acea, fie-mi iertat, “gargară duhovnicească”, comunicatul ateu a rămas pe siteul Basilica.ro, adică este în continuare în vigoare.
Vom oferi câteva exemple din care să vedem că ce a scris patriarhia în acel document halucinant prin necredința sa este pus în aplicare în teritoriu, de către mitropolii, mănăstiri, parohii.
Începem exemplificarea cu un comunicat al Mitropoliei Banatului. Pe 10 martie 2020, Mitropolitul Ioan le cere credincioșilor să NU mai intre în biserici. Exact așa sună titlul publicației Știri pe surse[1].
Mitropolitul Ioan le recomandă credincioșilor să stea în curtea bisericii și să asculte slujba la difuzoare.
În plus, credincioșii sunt asigurați că parohiile și catedralele fac regulat lucrări de dezinfectare a tuturor obiectelor, inclusiv a icoanelor. Vă amintiți de asigurarea dată de documentul patriarhal că icoanele sunt “frecvent igienizate”? Mitropolitul Ioan le-a poruncit preoților bănățeni să igienizeze icoanele. Oare chiar au nevoie icoanele să fie igienizate? Evident că nu, decât dacă cel ce face procedura respectivă nu are nicio credință în puterea duhovnicească a harului acestor icoane.
Credincioșii care sunt bolnavi sunt sfătuiți direct să nu mai vină la biserică, adică sunt lăsați pe mâna medicinei lumești, refuzându-li-se ajutorul lui Hristos. Singurul în măsură să le dea garanția că vor scăpa din această încercare.
Nu în ultimul rând, cei ce doresc să se spovedească și să se împărtășească sunt invitați să o facă… în timpul săptămânii, adică sunt chemați să se împărtășească cu împărtășania bolnavilor, pentru că la parohii nu se face Sfânta Liturghie zilnic.
Ceea ce este mai grav este că sunt îndemnați să nu mai participe la comuniunea liturgică pe care o constituie împărtășirea din același Potir, cu Aceeași Împărtășanie, ci să inițieze o relație egoistă cu Hristos, dominată de frică și instinct de conservare, iar nu de iubire, o relație paradoxală care nu există în realitatea spirituală a Ortodoxiei.
Nu putem să nu ne întrebăm ce se întâmplă dacă în cursul săptămânii apar mai mulți credincioși în același timp. Se împărtășesc cu aceleași vase sacre sau recurg la deja celebra linguriță de unică folosință?
Măsuri similare recomandă și siteul Doxologia al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei. Mitropolitul Teofan nu dorește să își compromită (mai mult decât a făcut-o la Schit Orășeni) imaginea de „om duhovnicesc”, pe care a promovat-o în mod cu totul neadevărat în Moldova, așa că se limitează să le recomande moldovenilor “strategia” anticoronavirus citând un comunicat al Patriarhiei. Adică își spală mâinile, „se igienizează” și aruncă discret vina pe patriarh. Patriarhul nu mai râvnește la funcția supremă în Biserică, deci nu are a se mai îngriji pentru propria imagine decât din perspectiva istoriei. Cum istoria o scriu scribii educați de actualii ierarhi…
Mitropolitul Teofan, Patriarhul Daniel și jocul de-a polițistul bun și polițistul rău
Noutatea pe care o citim la MMB este aceea a creării “unei zone de igienizare a mâinilor, cu produse necesare pentru aceasta (apă, săpun, dezinfectanți), în proximitatea lăcașurilor de cult”[2].
Îi recomandăm mitropolitului Teofan să se adreseze direct moscheilor pentru a se sfătui cum să construiască niște camere de abluțiune adaptate la noile condiții. Sau ar putea să vorbească cu papistașii, care au recipienți cu “apă sfințită” chiar în lăcașele lor.
Facem un popas în Maramureș, unde prin decizie a prefectului județului s-au suspendat cu totul serviciile religioase până la data de 31 martie 2020[3].
Aflăm din presă că la intervenția episcopului Iustin Sigheteanul slujbele se reiau, dar tot în același regim, de sub 100 de persoane în biserică și mai multe afară, la difuzoare[4].
Încheiem periplul național al urmăririi modului în care se aplică sfaturile “duhovnicești” ale Patriarhiei cu privire la profilaxia coronavirului la Sibiu, unde profesorul universitar de drept canonic, preot Irimie Marga a decis să treacă la un fel de communio sub utraque specie, probabil ca formă de profilaxie contra coronavirusului!!!
Pentru cei care nu știu ce este aceea, este o practică papistașă prin care clericii acelui cult împărtășeau poporul prin înmuierea ostiei în potir. În limbajul scolastic al papismului medieval se numea împărtășirea sub ambele specii ?, adică și cu Sângele, și cu Trupul Mântuitorului.
Cam prin zorii Prereformei, papistașii renunțaseră de mult la împărtășirea sub ambele specii, oferindu-le credincioșilor împărtășirea doar cu ostie, în timp ce clericii se împărtășeau complet, ceea ce a creat o mare tulburare în papism și, ulterior, la prereformiști și chiar reformatori.
Părintele Irimie Marga introduce în Biserica Ortodoxă împărtășirea sub ambele specii, luând de pe Sfântul Disc ceea ce ar părea niște anafură sau, cine știe, bucăți din Agneț, pe care le înmoaie în Potir și le dă credincioșilor. Mărturisesc că prima dată când am văzut am crezut că e un cleric uniat, mai ales că are și muzica respectivă din fundal. Am aflat ulterior că e profesor de drept la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu și nu mi-a venit să cred.
Filmulețul cu evenimentul a fost transmis astăzi prin rețeaua WhatsApp, devenind rapid viral. Îl publicăm și noi pentru ca credincioșii ortodocși să își facă o imagine despre cum ar arăta o Ortodoxie a viitorului, calată după modelul papistaș.
Aflăm din unele surse că gestul profesorului de drept, cunoscut în mediile universitare drept un susținător al ecumenismului, a fost atât de șocant încât mitropolitul Sibiului, IPS Laurențiu Streza, altfel adept al ecumenismului, i-a adresat o mustrare și o invitație la “autosuspendare” din slujire.
Dacă va repeta această „împărtășanie” profesorul riscă caterisirea pentru inovație în cult.
Exemple de acest fel mai sunt prin țară. Am auzit, de exemplu, tot pe WhatsApp, despre un preot din Buzău, pare-se, care le dădea, din aceleași motive, credincioșilor împărtășania în pahare de unică folosință.
Nu știu dacă este adevărat sau nu, dacă da, este foarte grav, dar este de așteptat așa ceva, după ce de la cel mai înalt nivel, cel al Patriarhiei, s-a dat dezlegare la astfel de anomalii.
Rămâne de văzut ce consecințe va avea această epidemie sub aspect economic, sanitar, social sau politic. Sperăm să treacă fără a lăsa prea multe victime umane în țara noastră.
Ceva se întrezărește însă: există posibilitatea ca această încercare, lăsată de Dumnezeu pentru păcatele noastre, să ne arate adevăratul nivel al trăirii ortodoxe în sânul BOR, în rândul ierarhilor, dar și al preoților și credincioșilor.
Nu este de condamnat că acești ierarhi îndeamnă la respectarea deciziilor sanitare ale statului pentru a se proteja populație de acest virus. Este uluitor și descumpănitor faptul că pun aceste ordine medicale în practică ca niște laici oarecare, care nu au nicio structură spirituală și pentru care aceste reguli sunt singurele puncte de sprijin în această situație. Adică fără nicio raportare la Hristos. Pe care, așa cum spunea cineva pe acest site, L-au izolat și carantinat din viețile lor și ale credincioșilor care îi urmează, ca pe suspecții de coronavirus.
Ierarhii ne recomandă pocăința, rugăciunea, „lărgirea inimii”. Dar pocăința preasfințiilor/înaltpreasfințiilor lor/preafericirii sale pentru acordul la erezia din Creta? Pe când astfel de pocăință, care ar putea ajuta, în planul duhovnicesc, la eradicarea coronavirusului mai mult decât toate izoletele și carantinele din lume?
Note:
[1] https://www.stiripesurse.ro/premiera-mitropolitul-banatului-le-cere-credinciosilor-sa-nu-mai-intre-in-biserici-sa-asculte-sluj_1438882.html.
[2] https://doxologia.ro/indrumari-catre-parohii-manastiri-pentru-respectarea-unor-masuri-de-prevenire-imbolnavirii-cu-noul.
[3] https://www.stiripesurse.ro/scandalos-primul-judet-care-interzice-slujbele-in-biserici-inclusiv-inmormantarea-si-botezul-docum_1439434.html.
[4] http://m.ziare.com/stiri/maramures-comitetul-judetean-pentru-situatii-de-urgenta-a-suspendat-slujbele-dar-episcopia-a-anulat-decizia-1601509.
Vă recomandăm și
Mărturisirea antiecumenistă NU este Reformă! Considerente teologice față de unele teze puse în discuție publică de către Părintele Matei Vulcănescu
Feminismul este o ideologie inspirată de legenda demoniței Lilith, „soția lui Satan”, „ruina lumii”
Botezul Domnului în Parohia mărturisitoare antiecumenistă Schit Orășeni
O altă evaluare a anului 2023
Conferință teologică la Nisporeni, Republica Moldova: Mitropolia Chișinăului este Biserica Ortodoxă canonică a Moldovei
Pe acest site se vor aproba doar comentariile care sunt relevante pentru tema propusă de către textul articolului și care nu încalcă legislația în vigoare cu privire la modul de exercitare a libertății de exprimare. Administrația siteului își rezervă dreptul de a selecta comentariile pe care le face publice.
Părintele Claudiu Buză a explicat că pe Sfântul Disc firimitură are un rost anume. Iar firimiturile se iau cu lingurița, nu cu mâna.
https://www.marturisireaortodoxa.ro/sfanta-proscomidie-notiuni-liturgice-la-duminica-tuturor-sfintilor/
Și Pilat din Pont s-a spălat pe mâini, după ce L-a judecat pe Iisus, dar păcatul nu s-a dus de la el. Bine ar fi ca Patriarhul să accentueze pocăința atât de necesară acestui popor. De la vlădică până la opincă. Fiecare dintre noi trebuie să fim mai plăcuți lui Dumnezeu pentru a atrage mila Sa. Să ne ferim de tot ce ne întinează: erezii, patimi, păcate. Oricât ne vom spăla pe mâini, nu ne vom vindeca sufletele, iar Patriarhul răspunde și de sufletele noastre.
Pentru orice decizie greșită luată sub influența puterii politice va da socoteală. Grea e crucea pe care și-a asumat-o. Dacă o va rupe, va da răspuns. Grea e crucea care ne stă în față nouă, tuturor. Dacă o vom rupe, vom da răspuns!
Nu cred ca erau particelele liturgice (miridele), era fie anafora, fie un Agnet mare taiat in bucati. Oricum ar fi, era o inventie liturgica ce tine de papism, nu de Ortodoxie.
Miridele nefiind oricum pentru impartasirea creadinciosilor (fapt interzis de canoane)!
Corect