Portalul Romfea.gr a luat un interviu Mitropolitului Ilarion Alfeev.
Cum comentați declarația recentă a Patriarhului Ecumenic, care a spus că este inacceptabilă întreruperea comuniunii euharistice?
Mitropolitul Ilarion Alfeev:
Am avertizat în mod repetat că, dacă Constantinopolul va legifera schisma atunci vom fi obligați să întrerupem comuniunea euharistică.
Se merge în mod conștient către legalizarea schismei din motive care nu ne sunt foarte clare. Dar se înțelege că este mai degrabă o decizie politică decât bisericească.
Știa Patriarhul Bartolomeu unde vor conduce acțiunile sale, nu s-a lasat intimidat. El a subliniat în repetate rînduri că nu se teme dacă Biserica Rusă va întrerupe comuniunea euharistică cu el.
Pentru situația creeată vom spune că inacceptabilă nu este oprirea comuniunii euharistice ci legiferarea schismei.
Conform Canoanelor Bisericii, acea comunitate bisericească, care acceptă schisma și intră în comuniune euharistică cu schismaticii, ea însăși devine schismatică.
Nu avem Canoane care să ne permită să procedăm altfel.
Decizia de a opri comuniunea euharistică cu Patriarhia de Constantinopol a fost făcută cu toată responsabilitatea. Schisma a pătruns acum întregul corp al Bisericii Ortodoxe Universale și responsabili pentru aceasta sunt Patriarhul Bartolomeu și colaboratorii săi care l-au sfătuit să accționeze astfel.
sursa ortodoxiacatholica.wordpress.com
Vă recomandăm și
Mărturisirea antiecumenistă NU este Reformă! Considerente teologice față de unele teze puse în discuție publică de către Părintele Matei Vulcănescu
Feminismul este o ideologie inspirată de legenda demoniței Lilith, „soția lui Satan”, „ruina lumii”
Botezul Domnului în Parohia mărturisitoare antiecumenistă Schit Orășeni
O altă evaluare a anului 2023
Conferință teologică la Nisporeni, Republica Moldova: Mitropolia Chișinăului este Biserica Ortodoxă canonică a Moldovei
Pe acest site se vor aproba doar comentariile care sunt relevante pentru tema propusă de către textul articolului și care nu încalcă legislația în vigoare cu privire la modul de exercitare a libertății de exprimare. Administrația siteului își rezervă dreptul de a selecta comentariile pe care le face publice.
deci, pe lângă falsul sinod cretan , mai apare încă un motiv pt a întrerupe pomenirea cu episcopii si patriarhul , .
Daca nu… Preotii nostri pomenitori vor fii si sunt in comuniune si cu erezia ecumenista si cu schisma ucraineana.
de acuma urmează…ce? sa mai fie in comuniune , (Ferească Dumnezeu) si cu antihristul sau inaintemergatorii lui.
Doamne ajuta, pentru documentarea mea, ma puteti ajuta spunandu-mi care sunt canoanele de care vorbeste Mitropolitul: „Conform Canoanelor Bisericii, acea comunitate bisericească, care acceptă schisma și intră în comuniune euharistică cu schismaticii, ea însăși devine schismatică”? Sigur exista, dar nu le gasesc in Pidalion si mi-ar prinde bine un pic de indrumare.
Canoanele 11, 28 apostolice, 4 Antiohia, 10 Cartagina si cele corelate, toate interzic comuniunea si impreuna slujirea cu cei care au fost caterisiti pe drept, cum e cazul celor pe care Patriarhia Ecumenica i-a repus in slujire in Ucraina, desi fusesera caterisiti pe drept si PE nu avea nicio autoritate sa intervină intr-o Biserică locală autocefala.
Multumesc mult de raspuns. Imi puteti spune si canoanele sau prevederile care arata ca PE nu avea dreptul sa intervina in Patriarhia Rusa (Biserica locala autocefala de care apartine Mitropolia condusa de IPS Onufrie)?
Va rog sa cititi articolul https://www.marturisireaortodoxa.ro/ce-va-face-boru-dupa-ce-pe-a-oferit-autocefalie-gruparilor-schismatice-ucrainene/ acolo este o demonstratie canonica si juridica completa.
Conflictul dintre Patriarhia Rusă și Patriarhia de Constantinopol pare a duce și la un lucru bun
Acel lucru bun, de care vorbeam în titlu, e că ambele patriarhii se străduiesc acum, mai mult ca altădată, să facă misionariat ortodox. Ceea ce e bine până la urmă!
Că și pe vremea Apostolilor au mai fost asemenea situații:
– „36. Şi după câteva zile, Pavel a zis către Barnaba: Întorcându-ne, să cercetăm cum se află fraţii noştri în toate cetăţile în care am vestit cuvântul Domnului.
37. Barnaba voia să ia împreună cu ei şi pe Ioan cel numit Marcu;
38. Dar Pavel cerea să nu-l ia pe acesta cu ei, fiindcă se despărţise de ei din Pamfilia şi nu venise alături de ei la lucrul la care fuseseră trimişi.
39. Deci s-a iscat neînţelegere între ei, încât s-au despărţit unul de altul, şi Barnaba, luând pe Marcu, a plecat cu corabia în Cipru;
40. Iar Pavel, alegând pe Sila, a plecat, fiind încredinţat de către fraţi harului Domnului.” (Faptele Apostolilor 15, 36-40);
– „15. Unii, e drept, vestesc pe Hristos din pizmă şi din duh de ceartă, alţii însă din bunăvoinţă.
16. Unii o fac din iubire, ştiind că stau aici pentru apărarea Evangheliei;
17. Ceilalţi, însă, – din zavistie – vestesc pe Hristos, nu cu gânduri curate, ci socotind să-mi sporească necazul în lanţurile mele.
18. Dar ce este? Nimic altceva decât că, în tot chipul, fie din făţărie, fie în adevăr, Hristos se propovăduieşte şi întru aceasta mă bucur. Şi mereu mă voi bucura.” (Filipeni 1, 15-18).