Mitropolitul Teofan ne propune “să ducem toți crucea grea” a căderii în erezie a ierarhiei. “Nu, mulțumesc!”

 Într-un discurs în fața a 20.000 de mii de credincioși[1] prezenți ieri la hramul Sfintei Cuvioasei Maicii noastre Parascheva, ierarhul locului, Mitropolitul Teofan al Moldovei și Bucovinei, a vorbit despre eșecul referendumului de cu o săptămână înainte.

După ce a mulțumit celor care au participat la referendum, mitropolitul Moldovei și-a cerut iertare în numele “oamenilor Bisericii” pentru eșecul acestui referendum. Este prima luare de poziție puțin mai apropiată de realitate, după ce Patriarhia Română proclamase un “succes nedeplin” în urmă cu câteva zile, pe siteul Basilica.ro.

În discursul său, mitropolitul a afirmat:

Celor care nu au fost la vot le cerem iertare noi, oamenii bisericii, că poate viața noastră, cuvântul nostru nu au fost atât de convingătoare, glasul nostru nu a fost atât de puternic și au ascultat alte voci. Dar acum vom duce și unii și altii crucea cea grea a consecințelor care decurg din nevalidarea referendumului închinat căsătoriei și familiei, vom duce împreună această cruce, nădăjduind că Dumnezeu ne va ajuta s-o purtăm, în pofida greutății[2].

Nu știm dacă înaltul ierarh moldovean a primit acordul celorlalți ierarhi să formuleze o scuză publică comună față de poporul credincios, nici dacă ea este o scuză oficială prezentată publicului. Vedem din text însă că mitropolitul vorbește despre viața și cuvântul oamenilor Bisericii, despre care spune că au fost mai slabe decât cele ale “altor voci”, pe care poporul le-a ascultat.

Niciun cuvânt despre adevărata cauză a catastrofei care a lovit poporul nostru săptămâna trecută: semnarea de către ierarhia română a documentelor eretice din Creta și părăsirea, în consecință, a poporului de către Dumnezeu, pentru faptul că acceptă tacit acele hotărâri și refuză să ceară socoteală, strict în limitele canonice prescrise de Sfinții Părinți, celor care au introdus erezia în Biserica noastră, printr-o mărturisire publică a dezacordului cu deciziile acelui minciunosinod și prin oprirea pomenirii ierarhului la slujbe, în cazul în care simpla mărturisire nu îl mișcă pe ierarh în direcția pocăinței și a reparării greșelii comise.

Nu ne spune înaltul ierarh nici cum vom duce împreună crucea grea a respingerii referendumului, de vreme ce consecințele acestui fapt le vom resimți doar noi, poporul credincios, și copiii noștri, pe care autoritățile vor încerca, fără niciun succes, îndrăznesc să sper eu, să ne reeduce, încălcându-ne și copiilor, și nouă, părinților lor, drepturile constituționale, în numele unei forme de egalitarism și nondiscriminare care nu au nicio bază în legislația națională și europeană, foarte clare atât în privința faptului că problema căsătoriei și modul acesteia le determină fiecare stat membru UE în funcție de tradițiile sale, cât și a dreptului natural inalienabil al părintelui de a decide suveran în privința tipului de educație pe care îl primește copilul său minor, în acord cu orientările religioase și filosofice ale părintelui, iar nu ale statului neomarxist.

Ultima frază a discursului mitropolitului Moldovei a fost într-o cheie ecumenistă clasică, recunoscând “diversitatea” de atitudine față de referendum a celor care nu au participat la el, deși sunt membri ai Bisericii Ortodoxe și aveau o datorie morală să o facă. Faptul că au absentat de la acest referendum reprezintă de fapt rezultatul a decenii de erodare a conștiinței ortodoxe a românilor prin ecumenism, prin discursul iubirist al ierarhiei, prin acceptarea manifestărilor pro-LGBT fără o ripostă legală pe măsura Bisericii naționale.

În urmă cu câteva zile, unul dintre consilierii mitropolitului Teofan, preotul Constantin Sturzu, a scris pe Facebook un mesaj halucinant, în care se arăta mulțumit că referendumul a eșuat, pentru că, spune sfinția sa, dacă ar fi fost un succes, ni s-ar fi suit la cap că suntem o națiune creștină, cu consecințe extrem de grave pentru starea noastră spirituală. Mesajul consilierului Sturzu părea a spune că BOR… a făcut noncombat cu prilejul acestui referendum, pe care l-a organizat.

Gestul mitropolitului Teofan poate fi pentru unele suflete deznădăjduite “ca un balsam, ca o adiere de seară peste rana și durerea pe care am avut-o cu o săptămână în urmă”[3], dar este cu totul insuficient pentru rezolvarea problemei grave pe care o avem cu toții în Biserica Ortodoxă Română.

El poate fi contabilizat ca un exercițiu de smerenie foarte bun, care îi va folosi ierarhului nostru, atunci când se va decide să atace adevărata problemă: lepădarea de ecumenism și de semnătura pusă pe deciziile eretice ale minciunosinodului din Creta.

Până atunci, mitropolitul nostru ne cere „purtăm împreună crucea grea” a trădării din Creta și consecințele cumplite ale acestei trădări, pe care Dumnezeu le-a dezlănțuit asupra poporului nostru, fără a face însă nimic să îndreptăm această cădere. Ca unul care m-am îngrădit de această cumplită eroare în urmă cu doi ani, simt nevoia să îi spun mitropolitului: „NU, mulțumesc!” și să sper că bunul Dumnezeu, pentru rugăciunile Preasfintei Născătoare de Dumnezeu și ale Preacuvioasei Maicii noastre Parascheva, nu ne va lăsa să fim batjocoriți și umiliți, așa cum nu i-a lăsat pe cei credincioși din epoca respectivă, de către cei ce doresc să ne facă părtași la cumplitele păcate pentru care au fost distruse cetățile Sodomei și Gomorei.

 

[1] https://www.activenews.ro/stiri/IPS-Teofan-mitropolitul-Moldovei-si-Bucovinei-Vom-duce-toti-crucea-grea-a-consecintelor-care-decurg-din-nevalidarea-Referendumului-153055.

[2] Ibidem.

[3] Ibidem.

image_pdfDescarcă în format PDF

Pe acest site se vor aproba doar comentariile care sunt relevante pentru tema propusă de către textul articolului și care nu încalcă legislația în vigoare cu privire la modul de exercitare a libertății de exprimare. Administrația siteului își rezervă dreptul de a selecta comentariile pe care le face publice.

5 comentarii la “Mitropolitul Teofan ne propune “să ducem toți crucea grea” a căderii în erezie a ierarhiei. “Nu, mulțumesc!”

  1. Uitati ceea ce a afirmat recent Parintele Tudor Ciocan in legatura cu referendumul si… Creta – reiau doar paragraful care intereseaza:

    „Ca se vor gasi unii sa spuna ca am cazut in aceasta lepadare [cu referire la insuccesul referendumului – nota mea], din pricina Sinodului din Creta, gresesc, pentru ca lepadarea vine pe ceea ce am pacatuit. Nu aderarea arhiereului la Sinodul din Creta a facut sa ajungem la aceasta situatie, pentru ca tot Sinodul Bisericii noastre, Ortodoxe Romane, a spus ca nu adoptam aceste lucrari decat cand se lamuresc toate problemele. Deci, in momentul acesta, practic, nu pot spune ca s-au dezis, dar nici nu s-a impus o lepadare de credinta. A spus: cand s-or lamuri problemele in Ortodoxie, atuncea mai vedem. Pana atunci nu asumam nimic!”

    Sursa: http://www.cuvantul-ortodox.ro/referendum-familie-predica-parintelui-tudor-ciocan-audio-text-va-veni-o-perioada-foarte-grea-pentru-biserica-ne-indreptam-spre-o-noua-dictatura-neomarxista-caderea-poporului/#more-129387

    Este oare CONCORDANTA aceasta parere a Parintelui Ciocan cu „Concluziile Sfântului Sinod cu privire la desfășurarea și hotărârile Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe din Creta (16-26 iunie 2016)”???
    Le redau mai jos:
    „În urma discuțiilor purtate în cadrul ședinței de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din ziua de 29.10.2016, ședință prezidată de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, membrii Sfântului Sinod au formulat și exprimat următoarele concluzii cu privire la desfășurarea și hotărârile Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe din Creta (16-26 iunie 2016):
    S-a luat act cu apreciere de participarea și implicarea substanțială a Patriarhului României și a altor membri ai delegației Bisericii Ortodoxe Române la lucrările Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe.

    S-a luat act de conținutul documentelor în forma aprobată în cadrul lucrărilor Sfântului și Marelui Sinod din Creta, respectiv, Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană; Diaspora Ortodoxă; Autonomia și modul proclamării acesteia; Sfânta Taină a Cununiei și impedimentele la aceasta; Importanța postului și respectarea lui astăzi; Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine, la care se adaugă Enciclica și Mesajul Sinodului. Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe nu a formulat dogme noi, canoane noi sau modificări liturgice, ci a mărturisit faptul că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească a lui Hristos.

    De asemenea, s-a luat act de faptul că textele pot fi explicitate, nuanțate sau dezvoltate de către un viitor Sfânt și Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe. Explicitarea acestora și redactarea altor documente sinodale cu teme diferite nu trebuie realizate, însă, sub presiunea timpului, ci, în cazul în care nu există consens panortodox, ele trebuie amânate și perfecționate până când se va realiza un consens.

    Biroul de Presă al Patriarhiei Române”
    Sursa: http://basilica.ro/concluziile-sfantului-sinod-cu-privire-la-desfasurarea-si-hotararile-sfantului-si-marelui-sinod-al-bisericii-ortodoxe-din-creta-16-26-iunie-2016/

    Sau poate ca parerea Parintelui Ciocan se bazeaza pe un alt text al Sinodului BOR pe care eu nu-l cunosc…

    1. Cred sincer ca părintele Ciocan a citit alt text decât cel al Sfântului Sinod, atunci când a spus ceea ce a spus. În realitate, Sfântul Sinod a acceptat sinodul din Creta ca o „mărturisire a Bisericii Ortodoxe”, ca un prilej de afirmare a „unității”. Luarea de act este un procedeu juridic prin care se aprobă un document asupra căruia nu ai nicio putere să intervii.
      Sfântul Sinod a acceptat toate documentele Sinodului din Creta, iar dacă nu mă credeți, citiți broșura prin care a încercat să convingă poporul credincios că sinodul din Creta a fost „mare și sfânt”.
      Așa că, îmi pare rău, opinia mea este total diferită de cea a părintelui Ciocan.

      1. Sunt de acord cu opinia dvs. asa cum ati expus-o mai sus.

        PS: Sper sa ma insel, dar eu nu cunosc sa existe vreun text oficial al BOR care sa-l indreptateasca pe Parintele Ciocan in privinta acestei concluzii a sfintiei sale: „Deci, in momentul acesta, practic, nu pot spune ca [arhiereii BOR – n.m.] s-au dezis, dar nici nu s-a impus o lepadare de credinta. A spus: cand s-or lamuri problemele in Ortodoxie, atuncea mai vedem. Pana atunci nu asumam nimic!”

        1. asa cred si eu. unde spune tot sinodul romanesc ca adoptăm deciziile când se vor lămuri? așa ceva este inexistent. Dacă părintele Ciocan are un text clar care să spună asta, să ni-l dea spre publicare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

(Închide)