Asociații ale teologilor se poziționează pe problema ucraineană și consideră că imaginea divizată a Bisericii prezentată spre exterior este foarte gravă. Acestea consideră că se impune convocarea unui Sinod Pan-Ortodox, întrucât, după cum afirmă Sfântul Sinod al Bisericii Ciprului, sau oricare alt Sinod al Bisericii locale, nu poate decide asupra unei chestiuni care privește întreaga Ortodoxie.
Christakis Efstathiou, președintele Asociației Teologilor (OFISC – Organizația funcționarilor din învățământul secundar din Cipru), și-a exprimat poziția cu privire la diviziunea care se cultivă în cadrul Bisericii, adăugând că imaginea divizării prezentate în afară este ce poate fi mai rău.
În declarațiile sale către Centrul de asistență pentru Instruire, domnul Efstathiou a declarat că este trist faptul că, în astfel de vremuri și cu astfel de provocări, Biserica care a avut un rol de jucat în multe probleme, în criza prin care trece întreaga lume, să scoată în evidență imaginea divizării în afară.
Acesta a subliniat că rolul Bisericii și semnificația ei mai profundă este imaginea unității și a iubirii. În locul „imaginii ierarhilor care euforizează spiritul bisericesc și comunică între ei cu această legătură iubitoare, care atinge sensul și esența cea mai profundă a Bisericii, iese în evidență elementul diviziunii și autodistrugerii”, a spus domnul Efstathiou.
De asemenea, acesta a apreciat că suntem într-o situație în care Sfântul Sinod trebuie să se întrunească pentru a examina toate aceste probleme luând în considerare binele Bisericii, cu sensibilitate și nu altfel, dar și cu scopul de a se vindeca unele răni care deja au fost create.
Președintele Asociației Teologilor din Cipru, a menționat că oamenii de rând cer ierarhiei Bisericii noastre, Sfântului Sinod, să se reunească în cele din urmă și să atingă această mare rană care se creează, dar și să dea mesajul către exterior, nu cel al divizării, al egoismului care par să domine, ci să domine spiritul bisericesc necesar. Dacă nu pot găsi cale reciprocă de înțelege și nu pot discuta aceste probleme, s-a întrebat acesta, ce pretenții au de la oamenii simpli să-și rezolve problemele și să pășească în spațiul Bisericii pentru a le fi insuflat mesajul mai profund?
APTG: Tratamentul în situația actuală este respectarea canonicității
La rândul său, George Kyriakou, președintele Asociației Pancipriotă a Teologilor Greci (APTG) a spus că divizarea Bisericii este pricinuită de acțiunea Preafericirii Sale, care în mod voluntar a pomenit pe dl. Epifanie ca Mitropolit al Kievului, adăugând că „tratamentul” în acest situație creată, nu este altul decât revenirea la respectarea canonicității.
A mai adăugat că Mitropolitul Neofit de Morphou are dreptate când afirmă că Mitropolitul canonic al Kievului este Onoufrie, deoarece este Episcop canonic și nu este caterisit pentru vreo abatere canonică, a completat acesta. Dimpotrivă, a continuat acesta, domnul Epifanie din motive care nu sunt cunoscute, brusc este recunoscut de Patriarhia Ecumenică drept Mitropolit al Kievului.
El a subliniat că nu se poate ca o eparhie bisericească, adică, așa cum a explicat Mitropolia, să aibă doi Mitropoliți, deoarece este nepotrivit cu regimul Bisericii Ortodoxe.
Președintele APTG a estimat, de asemenea, că problema nu poate fi rezolvată prin decizii sinodale ale bisericilor locale, adică recunoașterea sau nerecunoașterea canonicității unui Episcop necanonic schismatic, ci prin convocarea unui Sinod Pan-Ortodox. După cum a afirmat dl Kyriakou, Sfântul Sinod al Bisericii din Cipru sau oricare Sinod al Bisericii locale, nu poate decide asupra unei chestiuni care privește întreaga Ortodoxie.
Domnul Kyriakou a spus că: ”ceea ce ne privește este pomenirea mitropolitului necanonic Epifanie de către Preafericirea Sa și ocolirea Sinodului. El a subliniat că, de regulă, cursul firesc al Bisericii este asigurat de respectarea canoanelor sale, de către toate Bisericile locale, fără excepție.
Altminteri, „încălcarea acestor reguli creează fricțiuni și tulburări în toată Biserica”, adăugând că „prin urmare tratamentul în acest caz nu este altul decât o revenirea la respectarea canonicității”.
A apreciat că pentru aceasta există canoanele Bisericii, astfel încât să nu facă fiecare ce vrea. Domnul Kyriakou a accentuat că aceste canoane reprezintă Constituția Bisericii și au fost stabilite în Duhul Sfânt de Sinodele locale și Ecumenice, menționând că cei care nu o înțeleg vor trebui să răspundă în fața unui Sinod pan-ortodox.
Referindu-se la imaginea de astăzi, domnul Kyriakou a spus că majoritatea Bisericilor locale nu recunoaște pe Epifanie ca episcop canonic, ci pe Onufrie. În cele din urmă, a spus că tulburările nu sunt create numai în Biserica Ciprului, ci sunt legate de toate Bisericile Ortodoxe locale.
„Schisma în Biserica Ortodoxă”
Chestiunea ucraineană este o mare problemă care a zbuciumă Biserica Ortodoxă de mulți ani, poate chiar de decenii și secole, a menționat în declarațiile sale către KYPE teologul-jurist Theodoros Kyriakou, adăugând că se impune convocarea Sfântului Sinod pentru a fi discutată problema pe larg.
Problema ucraineană a continuat, a intrat în disputa permanentă dintre Patriarhia Ecumenică și Patriarhia Moscovei cu privire la o ambasadă de onoare. Domnul Kyriakou a declarat că, după ce Patriarhia Moscovei nu a mers la Sinodul de la Kolymbari, în Creta, Patriarhul Ecumenic nu i-a iertat și pentru aceasta a procedat la proclamarea autocefaliei ucrainene, dar și în urma presiunii unei alte țări, adăugând că „problema este inclusă și în planuri geopolitice”.
Patriarhul, a spus domnul Kyriakou, a dat autocefalie la două grupuri care anterior erau și au fost considerate chiar de acesta schismatice.
În plus, domnul Kyriakou a apreciat că acum există în esență o schismă în Biserica Ortodoxă, din moment ce unul nu pomenește pe celălalt, având ca rezultat și scandalizarea credincioșilor.
El a subliniat că Arhiepiscopul Ciprului nu a avut o hotărâre a Sinodului de începere a pomenirii lui Epifanie, având ca rezultat reacția celorlalți Mitropoliți.
10/11/2020
Traducere Hortensia T.
Vă recomandăm și
Rugăciunea comună peste noapte la Vatican la care participă ereticul Papă Francisc, pseudopatriarhul Bartolomeu și alte ordine religioase
Vizita Patriarhului eretic Bartolomeu în Spania, la Catedrala din Almudena Madrid, pentru consolidarea relațiilor dintre lumea ortodoxă și cea catolică
„Biserica noastră arde din o mie de părți”
Vraja “Eris”, noua minciună referitoare la virusul inexistent Covid
Bucovina de Nord şi Mitropolia Ortodoxă a Bucovinei şi Cernăuţilor ca și alte regiuni din Ucraina intră în Săptămâna Patimilor într-un nou urcuş al Golgotei sub privirea pasivă a guvernanţilor români şi a Patriarhiei Române
Pe acest site se vor aproba doar comentariile care sunt relevante pentru tema propusă de către textul articolului și care nu încalcă legislația în vigoare cu privire la modul de exercitare a libertății de exprimare. Administrația siteului își rezervă dreptul de a selecta comentariile pe care le face publice.